سکه‌های مربوط به دودمان نورمن

سکه‌های مربوط به دودمان نورمن

 

سکه‌های مربوط به دودمان نورمن
کشف مجموعه‌ای از سکه‌های نقره‌ای که تاریخ ضرب آنها به بعد از نبرد هاستینگز برمی‌گردد. را می‌توان بعنوان یافتن گنج تلقی کرد.

 

سکه‌های مربوط به دودمان نورمن

۲۵۲۸ سکه­ ی نقره به کمک چند دستگاه ردیاب فلزات در دره­ی چو، در شمال شرقی سامرست پیدا شده است.

لیزا گریس و آدام استپلز که این سکه ­ها را کشف کرده­ اند می­گویند: «ما ۱۵ سال بود که در این رؤیا بودیم. رویایی که سرانجام تحقق پیدا کرد.»

موزه­ ی بریتانیا اعلام کرده که این دومین کشف بزرگ سکه­ های نورمن در انگلستان است.

آقای استپلز که ساکن شهر دربی است اضافه می­کند. که «این که بتوان یک روز استثنایی و خاص در جستجوی فلزات داشت کاملاً باورنکردنی است.»

«پیدا کردن دو سکه که به هم نامرتبط باشند تقریباً غیرممکن بود، و وقتی صدای بوق­ها. بیشتر و بیشتر شد، از دو تا به ۱۰ تا، از ۵۰ تا به ۱۰۰ تا، با خودمان گفتیم خدای من، چه تعدادی سکه در اینجا وجود دارد؟»

«از اینجا به بعد همه چیز دیوانه­ وار گذشت.»

 

تاریخ این سکه‌های مربوط به دودمان دقیقاً به بعد از نبرد هاستینگز در سال ۱۰۶۶ برمی­ گردد، و در آن­ها هم پادشاه شکست خورده. ه ارولد دوم و هم فرد پیروز، ویلیام فاتح به تصویر کشیده شده است.

اگر یافتن سکه ­ها بصورت رسمی اعلام شد، مجموعه­ ی گرمابه ­های رومی در شهر بث امیدوار به دریافت این سکه­ ها خواهد بود.

استفان کلوز از این مجموعه در این رابطه می­گوید: «اگر بخواهید ارزش واقعی این سکه ها را بدانید، چیزی در حدود ۵۰۰ رأس گوسفند است، یعنی مقداری که با این سکه ­ها در ۱۰۰۰ سال پیش می­توانستید خریداری کنید.»

ما نیاز داریم تا ارزش این سکه ­ها را به شیوه­ ی مدرن بیان کنیم.»

سکه‌های مربوط به دودمان

در این مجموعه سکه ­ها، ۱۲۳۶ سکه از هارولد دوم، آخرین پادشاه تاج­دار. آنگلوساکسون در انگلستان، ۱۳۱۰ سکه از ویلیام یکم، و همچنین چند قطعه سکه­ ی متفاوت وجود دارد.

 

یافتن مجموعه‌ای بزرگ از سکه‌های مربوط به دودمان نورمن به کمک دستگاه‌های فلزیاب در دره‌ی چو
سکه‌های مربوط به دودمان

 

آقای استپلز گفته که او و دوست دخترش، پنج دوست مشترک را در جهت کار با این دستگاه ­های فلزیاب آموزش داده بودند تا هنگام سفر اکتشافی در تعطیلات آخر هفته از آنها استفاده کنند.

نخستین سکه که مربوط به ویلیام فاتح بود توسط یکی از این دوستان پیدا شد و باقی مجموعه سکه­ ها توسط آقای استپلز و شریک زندگی­ اش.

 

سکه‌های مربوط به دودمان نورمن
لحظه پیدا شدن سکه طلاتوسط دستگاه فلزیاب

 

آقای استپلز اضافه کرد که «سکه­ ها هنوز به صورت رسمی ارزش­ گذاری نشده ­اند. اما چیزی در حدود ۵ میلیون پوند ارزش دارند و این مبلغ بین کل گروه و صاحب زمین تقسیم می ­شود.»

ضمناً او درباره ­ی حفاری­ ها بیان داشت: «ما تا زمانی که مطمئن نشدیم همه­ ی سکه­ ها را پیدا کرده­ ایم، آنجا را ترک نکردیم…

با رعد و برق و بارش شدید باران مواجه بودیم. تا وقتی کارمان تمام شود حسابی خیس شدیم.»

 

گنج به چه چیزی می­ گویند؟

 

  • مطابق با قانون سال ۱۹۹۶، یابندگان گنج­ ها در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی موظفند تا بصورت رسمی و قانونی میزان و محل یافتن گنج­ های خود را اعلام کنند.
  • بررسی­ های بعدی نشان خواهد داد که آیا این یافته­ ها گنج محسوب می­ شوند یا خیر.
  • در این راستا تعاریف مختلفی از «گنج» وجود دارد، شامل اشیای ماقبل تاریخ، سکه­ هایی که حاوی طلا یا نقره بوده و دستکم ۳۰۰ سال قدمت دارند، و یا اشیاء نسبتاً جدید و با ارزشی که بصورت عامدانه مخفی شده ­اند.
  • اگر یافته ها بعنوان گنج تلقی شوند، یابنده بایستی آنها را با توجه به قیمتی که توسط کمیته ارزیابی گنج. مرتبط با موزه­ ی بریتانیا تعیین می­شود، به یک موزه بفروشد.
  • در ادامه پاداشی نیز به یابندگان و سایر طرف­ های ذیربط ارائه می­ شود.

 

خانم گریس به شوخی می ­گوید: «انگار خدایان نمی­ خواستند مانع از یافتن این مجموعه توسط ما شوند… ما حسابی خیس شده بودیم. اما به نظرمان هیچ اهمیتی نداشت.»

کارشناسان بیان می­ کنند که این مجموعه که «به خوبی محافظت شده» از اهمیت «بسیار بالایی» برخوردار است چرا که تعداد سکه ­های هارولد موجود در آن دستکم دو برابر بیشتر از سایر یافته ­های قبلی است.

در این مجموعه همچنین برخی سکه ­ها که ویلیام اول را پس از تاج­گذاری در روز کریسمس سال ۱۰۶۶ نشان می­دهد وجود دارد.

مطالعات اولیه نشان داده ­اند که از یک ضرابخانه جهت ضرب سکه­ های هر دو پادشاه استفاده شده است.

 

سکه‌های مربوط به دودمان نورمن
یافتن مجموعه‌ای بزرگ از سکه‌های مربوط به دودمان نورمن به کمک دستگاه‌های فلزیاب در دره‌ی چو

 

گرت ویلیامز متخصص سکه­ های قرون وسطایی در موزه انگلیس در این باره می­گوید: «این یک کشف بسیار مهم برای ما در جهت درک بیشتر نسبت به تأثیرات پیروزی نورمن­ ها در سال ۱۰۶۶ خواهد بود.»

«یکی از مباحث بزرگ در میان مورخین، میزان تداوم یا تغییر در سال­های پیش و پس از یک نبرد است.»

در برخی از این سکه­ ها، طرح­هایی مرتبط با هر دو گونه از سلطنت وجود دارد.

 

سکه‌های مربوط به دودمان نورمن
یافتن مجموعه‌ای بزرگ از سکه‌های مربوط به دودمان نورمن به کمک دستگاه‌های فلزیاب در دره‌ی چو

 

کارشناسان معتقدند که این روش، نمونه­ای اولیه از فرار مالیاتی. محسوب می­شود، چرا که سازنده­ی سکه­ ها برای جلوگیری از پرداخت. هزینه جهت طراحی به روز، مجدداً از یک طرح قدیمی در یک طرف سکه استفاده می­کند.

پیپا پیرس کارشناس ارشد موزه در این رابطه می­گوید: «این سکه­ ها به دلیل داشتن. ترکیب موفقی از نقره­ ی باکیفیت، و باقی ماندن در زمینی که شامل مواد فاسد کننده نبوده، بسیار خوب حفظ شده­اند.»

پل کراسلی، عضو هیأت امنای بث و نورث ایست سامرست نیز اذعان دارد. که «اگر ما بتوانیم سکه ها را بدست بیاوریم، سعی می ­کنیم آنها را به نمایش بگذاریم، و همچنین با موزه ­ی بریتانیا همکاری خواهیم کرد. تا این سکه ­ها را برای ارائه در نمایشگاه­های دیگر نیز آماده کنیم. بدین ترتیب امکان مشاهده توسط مخاطبان گسترده­ تر وجود خواهد داشت.»

البته این اکتشاف هنوز از سوی دادگاه آوون کرونر به عنوان گنجینه تلقی نشده است.

 

آدرس کانال تلگرام سایر محصولات و لیست قیمت محصولات :  @zarshenasan

تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها :   @karshenas_zarshenasan

شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، لیست قیمت فلزیاب و گنج یاب ، خرید فلزیاب و فروش تعمیرات فلزیاب  : ۰۹۱۰۰۰۶۱۳۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما